Sprawozdanie z warsztatów dla kadry dydaktycznej i warsztatów dla studentów.

W ramach projektu „Centrum wiedzy o dostępności i upowszechniania zasad projektowania uniwersalnego w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku” zrealizowany został szereg warsztatów dla kadry i studentów uczelni partnerskich.  

Warsztaty dla kadry dydaktycznej: 

Nadrzędnym celem warsztatów dla kadry dydaktycznej było zbudowanie porozumienia i ustalenie spójnej wizji nauczania projektowania uniwersalnego na uczelniach technicznych i artystycznych. Warsztaty odbywały się każdorazowo w mieszanych grupach co miało wpływ na lepszą wymianę myśli. Wykładowcy szkolili się na uczelniach partnerskich poznając często odmienne punkty widzenia na problemy projektowe czy też zakres zadań stawianych studentom. W ramach warsztatów testowany był zakupiony w projekcie sprzęt i symulatory służące do budowania świadomości szczególnych potrzeb użytkowników. Warsztaty pozwoliły na wymianę doświadczeń między pracownikami dydaktycznymi, których zakres badawczy obejmował już wcześniej projektowanie uniwersalne i wykładowcami, którzy byli zainteresowani pogłębieniem wiedzy w tym zakresie. Takie podejście skutkuje bardziej świadomym wzbogaceniem programów nauczania o zagadnienia projektowania uniwersalnego na prowadzonych na uczelniach partnerskich kierunkach projektowych.  

Politechnika Opolska 

Projektowanie uniwersalne w designie i komunikacji wizualnej oraz dostępność w designie i projektowaniu uniwersalnym – warsztaty w zakresie zasad projektowania uniwersalnego dla kadry uczelni na Politechnice Opolskiej 

Politechnika Opolska przygotowała warsztaty budujące świadomość dostępności w projektowaniu. Zostały przeprowadzone trzy edycje szkolenia, trenerzy dr Agnieszka Kossowska i dr Łukasz Gałkowski przedstawili normy prawne obowiązujące projektantów historię projektowania uniwersalnego jak definicje pozwalające na precyzyjne porozumiewanie się uczestników szkolenia w zakresie dostępności. W toku szkoleń zostało przeszkolonych 30 pracowników dydaktycznych po 10 osób z każdej uczelni partnerskiej. 

Politechnika Krakowska 

Metodyka projektowania uniwersalnego oparta o pętle projektowo badawcze zgodnie z metodyką projektowania Lean UX – warsztaty w zakresie zasad projektowania uniwersalnego dla kadry uczelni na Politechnice Krakowskiej 

Prowadzący szkolenie mgr Katarzyna Kozub i mgr Michał Maciukiewicz rozszerzyli wiedzę dydaktyków uczelni partnerskich o nowoczesne metody projektowania. W trzech odsłonach warsztatów projektowych zaprezentowali i przedyskutowali z uczestnikami cykle planowania procesu projektowego z włączeniem zasad projektowania uniwersalnego i narzędzi mających wpływ na rozwój uniwersalnego produktu. Bardzo ciekawe okazało się opracowywanie scenariuszy badawczych w procesie projektowania uniwersalnego. W toku szkoleń zostało przeszkolonych 30 pracowników dydaktycznych po 10 osób z każdej uczelni partnerskiej. 

 

Uniwersytet Pedagogiczny 

Na zdjęciu widać dwie młode kobiety znajdujące się w sali. Jedna z nich siedzi przy biurku na którym znajdują się różne materiały biurowe. Druga kobieta stoi i jest zwrócona profilem do pierwszej. Kobiety trzymają w rękach przedmiot, który został przez nie skonstruowany z różnych materiałów - gąbki, papieru, kolorowych patyczków, drucików. Stojąca kobieta montuje jeden z kolorowych drucików.
Warsztaty z dr. Malwiną Antoniszczak.

„Projektowanie projektantów – warsztaty z konstruowania zadań z zakresu projektowania uniwersalnego” na Uniwersytecie Pedagogicznym  

Tematyką warsztatów było projektowanie projektantów – czyli podejście projektowe, w którym student projektowania staje się użytkownikiem programu nauczania kierunków wzorniczych. W toku 6-ciu edycji warsztatów były one poprowadzone przez 8-miu trenerów: Dr Annę Węgrzyniak, Dr Monikę Natkaniec-Paap, Dr Malwinę Antoniszczak, dr-hab. Paulinę Rojek Adamek Prof. UP, Mgr Marcina Koterwę, dr Marcina Nowaka, dr Lecha Kolasińskiego i dr. Michała Hyjka. Szkolenie składało się z 4 modułów: prototypowanie, badania projektowe, problemy projektowe, projektowanie narzędzi do uczenia projektowania uniwersalnego. Taka konstrukcja pozwoliła w pełni wykorzystać potencjał badawczy Uniwersytetu i szczegółowo wskazać zakresy, w których możliwe jest wdrożenie elementów projektowania uniwersalnego w programach nauczania Designu i Inżynierii Wzornictwa Przemysłowego.  W warsztatach wzięło udział 60 pracowników dydaktycznych po 20 osób z każdej uczelni partnerskiej. 

Na zdjęciu widać kobietę w niewielkiej sali wykładowej, która prowadzi wykład dla kilku osób siedzących do niej twarzą. Prowadząca wykład wyświetla na dużym ekranie prezentację ze zdjęciami.
Wykład Prof. UKEN Paulina Rojek Adamek.

Warsztaty dla studentów projektowania 

Głównym celem warsztatów dla studentów było przetestowanie opracowanych przez Rady Programowe uczelni partnerskich wybranych zagadnień programowych z zakresu projektowania uniwersalnego. Dodatkowo studenci mogli pierwszy raz zmierzyć się z pracą w interdyscyplinarnych zespołach projektowych zobaczyć jakiego modelu projektowania uczy się na innych uczelniach. Przyszłych projektantów inżynierów i projektantów artystów czekały różnorodne wyznawania począwszy od szybkiego prototypowania a skończywszy na opracowaniu i sprawdzeniu prototypów z przedstawicielem konkretnej grupy osób ze szczególnymi potrzebami. W ramach warsztatów testowany był zakupiony w projekcie sprzęt i symulatory służące do budowania świadomości szczególnych potrzeb użytkowników. 

„Projektowanie uniwersalne w kontekście designu i przedmiotów codziennego użytku” na Politechnice Opolskiej 

Warsztaty dla studentów były prowadzone przez Mgr Alicję Anigacz i dr Małgorzatę Futkowską. W toku warsztatów studenci analizowali grupy użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Wynikiem warsztatów były interesujące rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością wzroku. W warsztatach wzięło udział 42 studentek i studentów 14 osób z każdej uczelni partnerskiej. 

„Projektowanie z wykorzystaniem technik szybkiego makietowania jako narzędzia badawczego” na Politechnice Krakowskiej 

Umiejętność opracowania planu projektu uwzględniającego makietowanie jako podstawowe narzędzie projektowo-badawcze było głównym celem warsztatów prowadzonych przez trenerów mgr inż. Katarzynę Kozub i mgr Michała Maciukiewicza przy wsparciu dr. Krzysztofa Weigel-Millereta . W toku warsztatów zaprezentowano i omówiono zasady planowania procesu projektowania produktu uniwersalnego oraz działania i narzędzia mające wpływ na jego rozwój. Studenci generowali w zespołach hipotezy innowacji dotyczących produktu uniwersalnego w oparciu o konkretne szczególne potrzeby użytkowników. W warsztatach wzięło udział 42 studentek i studentów 14 osób z każdej uczelni partnerskiej. 

„Produkt uniwersalny UP – projektowanie dla osób z niepełnosprawnością wzroku” na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie 

Na zdjęciu widać młodego mężczyznę, który jest osobą niewidomą. Próbuje on przejść zbudowany z tektury labirynt korzystając ze wskaźnika, który trzyma w ręce. Wokół niego skupieni są studenci, którzy obserwują z uśmiechem na twarzy postępy mężczyzny.
Warsztaty z dr Lechem Kolasińskim.

Warsztaty prowadzone przez dr. Lecha Kolasińskiego zwróciły uwagę studentów na możliwość projektowania włączenia społecznego osób z niepełnosprawnościami, przez projekt Konieczność realizacji projektów dla osób z niepełnosprawnością wzroku wymusiła konkretną drogę projektową, w której bez udziału użytkownika projekt będzie niekompletny. Wymiana doświadczeń z niewidomym użytkownikiem otworzyła studentów na projektowanie wielozmysłowe wzbogacając ich warsztat. W warsztatach wzięło udział 42 studentek i studentów 14 osób z każdej uczelni partnerskiej. 

Na zdjęciu widać grupę studentów siedzących przy stole, którzy odwracają się do osoby robiącej zdjęcie. Na środku stołu widać otwarty zeszyt, w którym zapisane są jakieś informacje. Jedna z osób trzyma długopis. Na stole są butelki wody mineralnej i paluszki.
Warsztaty z dr. Lechem Kolasińskim.
Na zdjęciu osoba niewidoma widoczna od tyłu przez ramie dotyka układanki z podpisami w alfabecie Brajla.
Warsztaty z dr. Lechem Kolasińskim.