Sprawozdanie z warsztatów dla kadry dydaktycznej i warsztatów dla studentów.
W ramach projektu „Centrum wiedzy o dostępności i upowszechniania zasad projektowania uniwersalnego w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku” zrealizowany został szereg warsztatów dla kadry i studentów uczelni partnerskich.
Warsztaty dla kadry dydaktycznej:
Nadrzędnym celem warsztatów dla kadry dydaktycznej było zbudowanie porozumienia i ustalenie spójnej wizji nauczania projektowania uniwersalnego na uczelniach technicznych i artystycznych. Warsztaty odbywały się każdorazowo w mieszanych grupach co miało wpływ na lepszą wymianę myśli. Wykładowcy szkolili się na uczelniach partnerskich poznając często odmienne punkty widzenia na problemy projektowe czy też zakres zadań stawianych studentom. W ramach warsztatów testowany był zakupiony w projekcie sprzęt i symulatory służące do budowania świadomości szczególnych potrzeb użytkowników. Warsztaty pozwoliły na wymianę doświadczeń między pracownikami dydaktycznymi, których zakres badawczy obejmował już wcześniej projektowanie uniwersalne i wykładowcami, którzy byli zainteresowani pogłębieniem wiedzy w tym zakresie. Takie podejście skutkuje bardziej świadomym wzbogaceniem programów nauczania o zagadnienia projektowania uniwersalnego na prowadzonych na uczelniach partnerskich kierunkach projektowych.
Politechnika Opolska
Projektowanie uniwersalne w designie i komunikacji wizualnej oraz dostępność w designie i projektowaniu uniwersalnym – warsztaty w zakresie zasad projektowania uniwersalnego dla kadry uczelni na Politechnice Opolskiej
Politechnika Opolska przygotowała warsztaty budujące świadomość dostępności w projektowaniu. Zostały przeprowadzone trzy edycje szkolenia, trenerzy dr Agnieszka Kossowska i dr Łukasz Gałkowski przedstawili normy prawne obowiązujące projektantów historię projektowania uniwersalnego jak definicje pozwalające na precyzyjne porozumiewanie się uczestników szkolenia w zakresie dostępności. W toku szkoleń zostało przeszkolonych 30 pracowników dydaktycznych po 10 osób z każdej uczelni partnerskiej.
Politechnika Krakowska
Metodyka projektowania uniwersalnego oparta o pętle projektowo badawcze zgodnie z metodyką projektowania Lean UX – warsztaty w zakresie zasad projektowania uniwersalnego dla kadry uczelni na Politechnice Krakowskiej
Prowadzący szkolenie mgr Katarzyna Kozub i mgr Michał Maciukiewicz rozszerzyli wiedzę dydaktyków uczelni partnerskich o nowoczesne metody projektowania. W trzech odsłonach warsztatów projektowych zaprezentowali i przedyskutowali z uczestnikami cykle planowania procesu projektowego z włączeniem zasad projektowania uniwersalnego i narzędzi mających wpływ na rozwój uniwersalnego produktu. Bardzo ciekawe okazało się opracowywanie scenariuszy badawczych w procesie projektowania uniwersalnego. W toku szkoleń zostało przeszkolonych 30 pracowników dydaktycznych po 10 osób z każdej uczelni partnerskiej.
Uniwersytet Pedagogiczny
„Projektowanie projektantów – warsztaty z konstruowania zadań z zakresu projektowania uniwersalnego” na Uniwersytecie Pedagogicznym
Tematyką warsztatów było projektowanie projektantów – czyli podejście projektowe, w którym student projektowania staje się użytkownikiem programu nauczania kierunków wzorniczych. W toku 6-ciu edycji warsztatów były one poprowadzone przez 8-miu trenerów: Dr Annę Węgrzyniak, Dr Monikę Natkaniec-Paap, Dr Malwinę Antoniszczak, dr-hab. Paulinę Rojek Adamek Prof. UP, Mgr Marcina Koterwę, dr Marcina Nowaka, dr Lecha Kolasińskiego i dr. Michała Hyjka. Szkolenie składało się z 4 modułów: prototypowanie, badania projektowe, problemy projektowe, projektowanie narzędzi do uczenia projektowania uniwersalnego. Taka konstrukcja pozwoliła w pełni wykorzystać potencjał badawczy Uniwersytetu i szczegółowo wskazać zakresy, w których możliwe jest wdrożenie elementów projektowania uniwersalnego w programach nauczania Designu i Inżynierii Wzornictwa Przemysłowego. W warsztatach wzięło udział 60 pracowników dydaktycznych po 20 osób z każdej uczelni partnerskiej.
Warsztaty dla studentów projektowania
Głównym celem warsztatów dla studentów było przetestowanie opracowanych przez Rady Programowe uczelni partnerskich wybranych zagadnień programowych z zakresu projektowania uniwersalnego. Dodatkowo studenci mogli pierwszy raz zmierzyć się z pracą w interdyscyplinarnych zespołach projektowych zobaczyć jakiego modelu projektowania uczy się na innych uczelniach. Przyszłych projektantów inżynierów i projektantów artystów czekały różnorodne wyznawania począwszy od szybkiego prototypowania a skończywszy na opracowaniu i sprawdzeniu prototypów z przedstawicielem konkretnej grupy osób ze szczególnymi potrzebami. W ramach warsztatów testowany był zakupiony w projekcie sprzęt i symulatory służące do budowania świadomości szczególnych potrzeb użytkowników.
„Projektowanie uniwersalne w kontekście designu i przedmiotów codziennego użytku” na Politechnice Opolskiej
Warsztaty dla studentów były prowadzone przez Mgr Alicję Anigacz i dr Małgorzatę Futkowską. W toku warsztatów studenci analizowali grupy użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Wynikiem warsztatów były interesujące rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością wzroku. W warsztatach wzięło udział 42 studentek i studentów 14 osób z każdej uczelni partnerskiej.
„Projektowanie z wykorzystaniem technik szybkiego makietowania jako narzędzia badawczego” na Politechnice Krakowskiej
Umiejętność opracowania planu projektu uwzględniającego makietowanie jako podstawowe narzędzie projektowo-badawcze było głównym celem warsztatów prowadzonych przez trenerów mgr inż. Katarzynę Kozub i mgr Michała Maciukiewicza przy wsparciu dr. Krzysztofa Weigel-Millereta . W toku warsztatów zaprezentowano i omówiono zasady planowania procesu projektowania produktu uniwersalnego oraz działania i narzędzia mające wpływ na jego rozwój. Studenci generowali w zespołach hipotezy innowacji dotyczących produktu uniwersalnego w oparciu o konkretne szczególne potrzeby użytkowników. W warsztatach wzięło udział 42 studentek i studentów 14 osób z każdej uczelni partnerskiej.
„Produkt uniwersalny UP – projektowanie dla osób z niepełnosprawnością wzroku” na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie
Warsztaty prowadzone przez dr. Lecha Kolasińskiego zwróciły uwagę studentów na możliwość projektowania włączenia społecznego osób z niepełnosprawnościami, przez projekt. Konieczność realizacji projektów dla osób z niepełnosprawnością wzroku wymusiła konkretną drogę projektową, w której bez udziału użytkownika projekt będzie niekompletny. Wymiana doświadczeń z niewidomym użytkownikiem otworzyła studentów na projektowanie wielozmysłowe wzbogacając ich warsztat. W warsztatach wzięło udział 42 studentek i studentów 14 osób z każdej uczelni partnerskiej.